tirsdag 17. juli 2012

Hypo v hyper

Jeg har vært både hypothyroid (lavte stoffskifte) og hyperthyroid (høyt stoffskifte) - hvordan kjenner jeg forskjellen på kroppen min? I 2010 så begynte jeg behandling for høyt stoffskifte - dvs ta neo-mercazole tabletter. Legene satte meg på litt for høye doser så i løpet av et par månder så hadde jeg et ekstremt lavt stoffskifte (skyhøy TSH og ikke-detekterbare T4 og T3 verdier). Før behandlingen startet hadde jeg høyt stoffskifte noe jeg merket veldig godt under trening - problemer med å puste, skyhøy puls etter bare 200m nedoverbakke og verkende lårmuskler etter bare en km eller to. Da blir det utrolig slitsomt å trene. Etter hvert som medisinene begynte å virke så ble ting normalt og alt funket bra, men så ble det bare værre og værre etter hvert som jeg ble lavere og lavere i stoffskifte. På trening ble jeg helt utmattet etter bare en km, virkelig utmattet. Når jeg ikke trente virket det som om kroppen var på vei inn i dvale - det var en stor anstrengelse bare å gå på kjøkkenet å hente en kopp med kaffe..... Etter justering av doser endte jeg opp med å ta to mnd treningsfri for å vente på at stoffskifte skulle bli høyere. Da jeg etter 2 mnd startet å sykle litt så var det fortsatt slik at 30 min på sykkel i sakte tempo medførte at jeg var utslitt i flere dager. Sakte men sikkert gikk det bedre og bedre etter hvert som stoffskifte ble høyere.
For meg er forskjellen mellom hypo og hyper det at når jeg er hypo så blir jeg så utrolig utmattet, mens når jeg er hyper så blir pulsen høy, problemer med pusten og får mer vondt i musklene enn den utmattende følelsen.
Ingen av delene er noe å trakte etter - det sliter utrolig på motivasjonen.......

2 kommentarer:

  1. Tusen takk! Dette var akkurat som om å lese om meg selv, uten at jeg har forstått hva som har skjedd.

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Dette var akkurat som om å lese om meg selv, uten at jeg har forstått hva som har skjedd.

    SvarSlett